New Zealand - fredag den 15. februar 2013

Hjemrejse (New Zealand - Hong Kong)

Egentlig er det ret kedeligt, at skrive om hjemrejse. Så jeg skal gøre det kort!

Vores fly fra Christchurch til Auckland skulle først afsted kl. 11:40, men vi ville gerne være på den sikre side, så vi stod tidligt op, spiste morgenmad og forlod campingpladsen. Vi havde været lidt bekymret for morgentrafikken i Christchurch men det voldte ikke de store problemer og vi nåede fint ud til vores biludlejningsfirma til kl. 8, som vi havde besluttet. Der stod i papirerne, at vi skulle regne med lidt tid, til at få papirarbejdet på plads. Men på under 10 minutter havde vi tømt bilen og der var sagt god for, at den kunne afleveres. Det var der ikke meget kontrol med.

Få minutter senere blev vi kørt til lufthavnen af en shuttle bus. Fin service. Der var også lige langt nok at gå (ca. 500 meter). Så var vi pludselig i god tid og kunne tage det helt afslappet med indtjekning og sikkerhedskontroller.

Vores fly afgik stort set på minuttet og vi landede således også planmæssigt i Auckland. Det var dejligt, for vi havde jo lige 3 andre fly, der skulle hænge sammen med dette!

Vi steg ombord i et større fly og satte kursen mod Hong Kong. Det var vores første lange destination, så jeg kastede mig over min bærbare og begyndte ihærdigt, at sortere i de over 6000 billeder og videoklip, som vi havde taget på turen. Jeg havde et mål om, at jeg på hjemturen kunne nå at foretage den første grovsortering...

Når det blev for træls, tog jeg en pause og så en enkelt film.

New Zealand - lørdag den 16. Februar 2013

I Hong Kong landede vi ved 21-tiden. Her var der passende tid til at finde den næste flyver, der afgik kl. 00:35. Også denne flyver afgik til tiden, så det kørte jo som perler på en snor. Nu var det, at min plan om at undgå jetlag, for alvor skulle i spil, for jeg måtte ikke spise noget på flyet. Det var en af reglerne, som vi havde læst på nettet. Så jeg nøjedes med at drikke vand, sortere billeder, se film - og sove lidt.

Det var lidt hårdt at skulle sige nej tak til de fine bakker med god mad, men jeg var fast besluttet på at prøve planen af!

Vi landede planmæssigt i Frankfurt, hvor klokken var blevet 6:20. Så måtte jeg få morgenmad. Det var en del af jetlag planen, at man måtte skulle spise morgenmåltidet til rette tid i ankomst tidszonen og klokken var 7:15, da jeg satte tænderne i et lækkert stykke brød og en rigtig god kop kaffe.

Heldigvis var der ikke den kaos i lufthavnen, som vi havde oplevet på udrejsen. Jernbanen i lufthavnen fungerede denne gang og det gjorde forskellen.

Så vi kunne fortsætte ombord på det sidste fly mod Billund og på den korte tur fik jeg sorteret de sidste billeder, så min plan lykkedes. Alle billeder havde nu været igennem første sortering. Det arbejde var jo så sparet, når jeg kom hjem.

I Billund var det gråt og koldt, omkring frysepunktet - men heldigvis ingen sne.

Lasse ventede på os og han tog imod med dannebrogsflag! Det var dejligt at være hjemme igen og i Erritsø ventede Joakim og Vibe med det helt store frokostbord. Med friskbagt brød, sild, lun leverpostej og alt, hvad hjertet begærede. Sikke en velkomst. Det var rigtig dejligt!

Epilog

Der er ingen tvivl om, at vi har haft en fantastisk tur. Vi har set en stor del af New Zealand. Sydøen især på kryds og tværs. Der er meget at se og det er et spændende land, at besøge. Mange forskellige scenerier møder én undervejs. Byerne minder meget om de nordeuropæiske byer - især er der mange ligheder til England og Skotland. Sproget er jo engelsk, så de er lette at forstå - har ikke den slang, som f.eks. australierne har.

På minussiden er prisniveauet. Det er mindst lige så dyrt her som i Danmark. En overnatning på campingpladser koster typisk 100 kr. pr. mand pr. nat. Det virker lidt som dobbeltkonfekt, at vi kører rundt med et hus på ryggen og alligevel ønsker at overnatte på campingplads mindst hver anden nat. Det skyldes jo, at vi skal have strøm på og et ordentligt bad. Bilen har kun en 80 liters tank, som vi hurtigt vil bruge ved et bad eller to.

Men for at gøre en lang snak kort. Vi er enige om, at det har været en super tur. Alle bringer store oplevelser med hjem herfra :-)